Od modernizacji wrót sztormowych do budowy portu. Konsultacje społeczne budzą zainteresowanie

– Czytając materiały zaniepokoiła mnie informacja, że konsultacje konsultacjami, ale zrobimy to, na co będziemy mieli pieniądze – powiedział Zbigniew Choiński, były wójt gminy Mielno. We wtorek (3 grudnia) rozpoczęły się konsultacje społeczne na temat wprowadzenia wariantu naprawczego i następnie wielowariantowej przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim.

 

Odzew na spotkanie w Koszalinie, które przygotował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, był duży. Wszyscy chcieli poznać szczegółowe koncepcje przygotowane dla Wód Polskich przez firmę Energa Invest. Pierwsze efekty mają być widoczne już w roku przyszłym. Wrota sztormowe m.in. staną się regulatorem przepływów wody z morza i jeziora z wykluczeniem migracji organizmów dwuśrodowiskowych. Wariant naprawczy to podstawa do wyłonienia docelowej koncepcji z trzech przedstawionych publicznie przez zespół projektantów Energa Invest. Wszystkie mają elementy wspólne: modernizację wałów przeciwpowodziowych, budowę kolektora ścieków oczyszczonych do Bałtyku i wzmocnienie opaski brzegowej. Wariant pierwszy pozwala na żeglowność kanału poprzez budowę śluzy, którą popłyną w obie strony jednostki o długości 13 m i szerokości 4 m. Kolejny realizuje w pełni postulaty wilków morskich. Bez wrót sztormowych i z pogłębieniem kanału do 3,5 m stanie port z miejscami cumowniczymi oraz obsługi jachtów i kutrów. Wreszcie wariant trzeci, który stanowi rozwinięcie poprzednich pomysłów z budową zewnętrznego portu pełnomorskiego i mostu obrotowego w ciągu drogi powiatowej. Projektanci podkreślają, że inwestycja ta jest wymaga udziału wielu interesariuszy, bo też Urzędu Morskiego, Starostwa Powiatowego i Urzędu Miejskiego w Mielnie. Szacowany koszt to 313 mln zł.

– Wersja trzecia jest najbardziej prorozwojowa, choć proponowane kwoty generalnie są przerażające, lecz powinna znacząco wydłużyć sezon turystyczny – ocenia Krzysztof Najda z proekologicznej Fundacji Jantar w Koszalinie.

Wspomniany Zbigniew Choiński jest podobnego zdania. Nadto przypomina, że w pasie nadmorskim od Kołobrzegu do Darłowa nie ma mariny dla żeglarzy, a na jej budowę było wydane zezwolenie, które zablokował ówczesny Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie. Teraz uważa, że realna jest budowa portu w perspektywie 5 czy 10 lat.

Kolejne konsultacje społeczne odbędą się w sobotę (7 grudnia) o godzinie 11 w sali konferencyjnej Royal Park Hotel @ Spa w Mielnie przy ulicy Wakacyjnej 6. Wstęp wolny.

Po zebraniu formularzy od uczestników obu spotkań i następnie analizach wykonawczych wybrana zostanie koncepcja, która zapewni najlepsze funkcjonowanie akwenu z punktu widzenia ekologicznego, przeciwpowodziowego, gospodarczego i turystyczno-rekreacyjnego.

Geodeta Koszalin
KLIKNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *