Przebudowa drogi powiatowej na Skwierzynkę budzi kontrowersje [FOTO]

Nasz Czytelnik zwraca uwagę na to, co się dzieje na drodze powiatowej nr 3513Z Koszalin – Skwierzynka – Kędzierzyn, gdzie inwestorem jest Powiatowy Zarząd Dróg w Koszalinie. – Chciałbym zwrócić uwagę na prawdopodobną znaczną niegospodarność środkami publicznymi – dodaje nasz informator. O co chodzi? O rozbiórkę nowego chodnika.

 

Zgodnie z dokumentacją projektową (dostępną w platformie zakupowej PZD Koszalin – https://platformazakupowa.pl/transakcja/433493) oraz dokonaną wizją lokalną w ramach przedmiotowej inwestycji dokonywany jest demontaż nowego kilkuletniego chodnika z kostki brukowej na odcinku drogi na Skwierzynkę od skrzyżowania z ulicą Prostą, a wjazdem na ulicę domków szeregowych – napisał Czytelnik (prosi o zachowanie anonimowości). – Chodnik, który jest aktualnie niszczony został wykonany w ramach zadania: „Rozbudowa sieci dróg rowerowych na terenie Gminy i Miasta Sianów” dotowany z funduszy europejskich w latach 2017-2018. Chodnik objęty jest jeszcze rękojmią.

Czytelnik zauważa też, że w projekcie chodnik został oznaczony jako: „Istniejący chodnik do przełożenia po dopasowaniu krawężnika do rzędnej przebudowywanej jezdni” – Jak widać do przełożenia są setki metrów kwadratowych. Wartość tych robót to kilkaset tysięcy złotych – dodaje przy tym. I zwraca uwagę, że do wyjaśnienia pozostają następujące kwestie:
Dlaczego podczas realizacji zadania w 2017-2018 roku nie wykonano chodnika z prawidłową rzędną? Od strony budowlanej nie było przeciwwskazań, zwłaszcza, że i tak w poprzedniej inwestycji uzupełniano nawierzchnie drogi przy krawężnikach. Jaka jest rzeczywista szkoda finansowa wynikająca z dwukrotnego wykonania tego samego chodnika w przeciągu 3,5 roku.
Czy powyższe wynika z niedopełnienia obowiązków przez urzędników państwowych?

Nasz informator dodatkowo stwierdza, że – mimo zapowiedzi o zakresie inwestycji – dotyczy ona tylko odcinka drogi powiatowej, a nie miejskiej. – Odcinek od skrzyżowania z ulicą Władysława IV wzdłuż ogrodów dziadkowych nie jest objęty przebudową – zaznacza. – Nawet po wykonaniu zadania, odcinek około 1km od strony Koszalina nadal będzie w stanie katastrofalnym. Podobna sytuacja jest z ulicą Prostąwykonano przebudowę tylko do tunelu, następny odcinek jest z płyt betonowych. Nic się nie zmieniło, nadal „3 sprawne koła w ciągniku to sukces”. Wygląda na to, że obecnie i w przyszłości nadal nie będzie bezpiecznego dojazdu do posesji mieszkańców w miejscowości Skwierzynka. Nadal będzie trzeba pokonywać kilometry zniszczonej, dziurawej i zagrażającej bezpieczeństwu drodze. Czy miasto i powiat nie mogą się dogadać?

Czytelnik zauważa słusznie, że mieszkańcy Skwierzynki cierpliwie przez ponad 20 lat czekają na bezpieczną drogę do swoich domów i mieszkań, rozumiejąc, że nie na wszystko są pieniądze i są ważniejsze zadania. – Jednak aktualne wydarzenia pokazują, że pieniądze są, ale urzędnicy nie potrafią nimi prawidłowo gospodarować – dodaje.

Od rzecznika prezydenta Koszalina Roberta Grabowskiego słyszymy, że prezydent miasta ogłosił przetarg na budowę ul. Prostej i Popiełuszki. – To duże zadanie inwestycyjne sięgające ponad 10 mln złotych – mówi rzecznik. – W piątek jest planowane otwarcie ofert – termin został przesunięty z 18 czerwca na 25 czerwca. Będzie tam realizowana nowa nawierzchnia oraz ścieżki rowerowe, chodniki, oświetlenie, infrastruktura podziemna. Całość prac powinna być zakończona w ciągu 25 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Na ul. Prostą miasto otrzymało dofinansowanie z rządowego programu i w tym zakresie realizacja musi nastąpić w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy – wyjaśnia Robert Grabowski. – Na tę inwestycję mieszkańcy czekają od dawna. Ponadto wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wąwozowej, która połączy ul. Władysława IV z ul. Prostą.

Rzecznik prezydenta miasta, pytany o miejski odcinek drogi na Skwierzynkę, odpowiada, że w pierwszej kolejności są realizowane te inwestycje, na które miasto ma szansę zdobyć fundusze z zewnątrz; na ten odcinek niestety nie ma obecnie przewidzianych środków w budżecie miasta.

A co mówi starostwo i Powiatowy Zarząd Dróg w sprawie chodnika? Przekazaliśmy pytania w tej sprawie. W czwartek 24 czerwca otrzymaliśmy obszerne wyjaśnienie.

„Inwestorem zadania polegającego na budowie chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 3513Z Koszalin- Skwierzynka- Kędzierzyn w latach ubiegłych była Gmina Sianów – czytamy w informacji z PZD, pod którą podpisała się Katarzyna Adler. – Dokumentacja projektowa oraz roboty budowlane w ramach budowy chodnika wykonane były w okresie, kiedy ze względu na brak środków finansowych termin przebudowy istniejącej nawierzchni przedmiotowej drogi nie był znany, a występowała konieczność przebudowy
tych odcinków dróg powiatowych, których znacznie gorszy stan techniczny i konieczność poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego nadawały im rangę priorytetu.
W 2020r. w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 Prezes Rady Ministrów, za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego, ogłosił nabór wniosków o uzyskanie środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla jednostek samorządu terytorialnego, w ramach którego dzięki posiadanej dokumentacji technicznej aplikowano o dofinansowanie i je uzyskano w wysokości 100% wartości inwestycji na przebudowę drogi powiatowej nr 3513Z Koszalin- Skwierzynka- Kędzierzyn. Realizacja robót budowlanych w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego polegającego przebudowie drogi powiatowej nr 3513Z polega m.in. na wykonaniu nowych warstw konstrukcyjnych istniejącej nawierzchni jezdni. Spowoduje to, iż jej rzędne wysokościowe wzrosną. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994r. prawo budowlane, Rozporządzeniem Ministra Transportu I Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, normami oraz wytycznymi budowla, jaką stanowi konstrukcja jezdni wraz z całą infrastrukturą drogową i towarzyszącą, powinna posiadać odpowiednie parametry, które należy osiągnąć podczas przebudowy drogi. Z tego powodu istniejący chodnik należy odpowiednio dostosować do nowo projektowanej nawierzchni poprzez częściowe przełożenie krawężników drogowych i częściowe przełożenie kostki betonowej z odpowiednim zagęszczeniem podłoża.
Wykonanie chodnika wraz zlokalizowanymi w ciągu jego przebiegu zjazdami, o zawyżonych rzędnych wysokościowych, jak Pan sugeruje, w okresie kiedy nie była planowana przebudowa istniejącej jezdni, spowodowałoby powstanie zbyt dużych różnic wysokościowych pomiędzy nawierzchnią jezdni i chodnika, co stwarzałoby duże zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego:
– Korzystanie przez pojazdy ze zjazdów o zawyżonym najeździe w stosunku do nawierzchni jezdni doprowadzałoby do niekomfortowej jazdy, uszkodzeń pojazdów (podwozia), wycieków substancji ropopochodnych z pojazdówi w konsekwencji do zanieczyszczania środowiska naturalnego.
– Korzystanie z chodnika zawyżonego w stosunku do krawędzi jezdni utrudniłby w stopniu znacznym włączenie się do ruchu na tym odcinku pieszych, przede wszystkim dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych czy też wózków dziecięcych, natomiast samo ześlizgnięcie się z tak mocno zawyżonego krawężnika mogłaby doprowadzić do niebezpiecznych urazów.

Odpowiadając na zadane pytania informuję, iż wszystkie roboty wykonywane były i są zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz dużą starannością mającą na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich użytkowników, o co w najlepszej wierze, wykorzystując posiadane umiejętności i doświadczenie, dbają w naszym przypadku urzędnicy samorządowi.”

Fot. Czytelnik
NA ZDJĘCIACH:
Przebudowa drogi powiatowej nr 3513Z Koszalin – Skwierzynka – Kędzierzyn

Geodeta Koszalin
KLIKNIJ

Komentarze: 5 na temat “Przebudowa drogi powiatowej na Skwierzynkę budzi kontrowersje [FOTO]

  • 03/07/2021 o godz. 10:37
    Permalink

    Trudno, żeby za kasę Koszalina robić dojazd do Skwierzynki w gminie Sianów. Remont Prostej zrozumiały, ale ten odcinek od Władysława IV koło działek no to sorry Winetou. Są dziesiątki kilometrów koszalińskich dróg ważniejszych i także nadających się do remontu. Nie wyobrażam sobie by miasto robiło dojazd do Skwierzynki kosztem remontu np.Szczecińskiej.

    Odpowiedz
    • 03/07/2021 o godz. 18:07
      Permalink

      Prawda, ale częściowa. Takie argumenty słyszałem odnośnie S6 – po co budować drogę w regionie, gdzie nikt nie mieszka, skoro nie ma dobrego połączenia między Krakowem i Warszawą.

      Mogę dać drugi argument odnośnie remontu Szczecińskiej:
      Trudno, żeby za kasę Koszalina robić dojazd do Szczecina w gminie Szczecin.

      Odpowiedz
  • 06/07/2021 o godz. 12:29
    Permalink

    Anonimowy informator sam mógł zgłosić sprawę do pzd lub prokuratury

    Odpowiedz
  • 11/07/2021 o godz. 06:45
    Permalink

    Oj Polacy , Polacy, tylko sfary i przepychanki, zrobili to zrobili, cieszyc sie; a a nie narzekac; do lustra Polacy i te smutne swoje ryje cwiczyc,cwiczyc patejtosy zapyziale;

    Odpowiedz
  • 12/07/2021 o godz. 18:00
    Permalink

    Ciekawe wytłumaczenie: „skoro gdzieindziej jest źle, to tu też może być źle”. To przecież przeciwieństwo postępu! Dlaczego nie można zacząć robić po prostu dobrze i to w całości a nie połowicznie?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *