Przebudowa dworca budzi wiele emocji [FOTO]

Koszalińscy samorządowcy od lat walczą o modernizację dworca PKP. – Chcemy, by był atrakcyjny, a nie powiatowy. Chcemy, by mieszkańcy mogli powiedzieć, jakiego obiektu chcą – mówił Jakub Kowalik, radny KO. Piotr Jedliński zapewnia, że współpraca z PKP w sprawie przebudowy dworca jest na dobrym poziomie. – A nasze uwagi dotyczące nowych rozwiązań są traktowane z odpowiednią powagą – dodaje prezydent.

 

 

Władze Koszalina od wielu lat zabiegały o modernizację lub budowę nowego dworca PKP. W 2018 roku doszło do przełomu. Wpisano projekt do „Programu Inwestycji dworcowych na lata 2016-2023”. – Nasz koszaliński dworzec jest reliktem przeszłości. Chcemy, by pokazał, że Koszalin jest otwartym i pięknym miastem dla każdego – mówił Sebastian Tałaj, radny KO. Jego kolega, Tomasz Bernacki angażował się w zbiórkę podpisów, by przebudować dworzec. – Wspólnie z mieszkańcami podjęliśmy wyzwanie, by przekonać rządzących do przebudowy. Chcę podziękować wszystkim, którzy zaangażowali się w zbieranie podpisów.

Z ankiet wynika, że mieszkańcy oczekują na dworcu między innymi informacji turystycznej i dobrej gastronomii. Chcą też miejsca spotkań dla organizacji pozarządowych – mówił radny Bernacki.

W październiku 2018 roku odbyły się zorganizowane przez PKP konsultacje społeczne z mieszkańcami, radnymi, przedstawicielami organizacji pozarządowych, działaczami i aktywistami społecznymi. Dyskutowano o potrzebach i oczekiwaniach mieszkańców związanych z obiektem oraz przedstawiano przykłady wybranych realizacji z kraju. Inwestycja została wpisana do programu rządowego, obiecano też 20 mln zł wsparcia. Inwestycję ma realizować PKP. Na jakim etapie są prace? 9 lutego odbyło się spotkanie koordynacyjne on-line, w którym wzięli udział przedstawiciele PKP i Gminy Miasto Koszalin. Celem było poznanie opinii samorządu miejskiego na temat dwóch rozpatrywanych wariantów. Chodzi o połączenie przyszłego budynku dworca z miejskim przejściem podziemnym: chodnikiem zadaszonym nowoczesną wiatą lub tunelem. Projektanci przedstawili plusy i minusy każdego z rozwiązań. Wariant przejścia naziemnego z wiatą jest łatwiejszy do wykonania, szybszy i tańszy w budowie oraz późniejszej eksploatacji. Natomiast budowa tunelu byłaby bardziej uciążliwa dla otoczenia, droższa i bardziej skomplikowana z uwagi na konieczność przebudowy licznych sieci technicznych. Niezbędne byłoby również wykonanie dodatkowych ekspertyz. Samorząd preferuje jednak wariant przewidujący budowę tunelu.

– Dworzec jest budowany na dekady. Rozwiązania komunikacyjne wokół niego muszą być trwałe. Miejskie przejście podziemne od początku powinno doprowadzać pasażerów bezpośrednio do dworca. Obecnie kończy się przedwcześnie. Przedłużenie przejścia podziemnego tunelem do dworca zapewniłoby zintegrowany i funkcjonalny układ komunikacyjny dla całego węzła transportowego, podobnie jak to ma miejsce w większych ośrodkach miejskich – tłumaczył stanowisko prezydenta Grzegorz Śliżewski. Kwestia wyboru wariantu do realizacji ma być przedmiotem dalszych uzgodnień miasta i PKP. Ponadto rozmawiano m.in. o możliwości wynajęcia przez samorząd lokali użytkowych w nowym budynku dworca. Jednym z pomysłów jest możliwość przeniesienia tam miejskiego centrum informacji turystycznej.

– Dworzec kolejowy w Koszalinie to niezwykle istotna dla miasta inwestycja, brama, przez którą turyści wchodzą do naszego miasta – mówił prezydent Piotr Jedliński. – Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne, więc cieszę się, że już wkrótce dworzec przestanie być naszą wstydliwą wizytówką. Radni KO domagają się jednak prezentacji wizualizacji nowego dworca. – Na tej podstawie chcemy rozmawiać z mieszkańcami – uzasadnia radny Kowalik. Obecnie wybrana w przetargu we wrześniu 2020 roku firma TBiArchitekci z Gdańska opracowuje dopiero na zlecenie Centrali PKP koncepcję i projekt techniczny nowego obiektu. Zgodnie z planowanym harmonogramem do końca bieżącego roku miałby zostać opracowany szczegółowy projekt wykonawczy oraz wydane pozwolenie na budowę. W połowie 2022 roku jest przewidziane rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę wybranego w przetargu. Obiekt powinien zostać oddany do użytku do końca 2023 roku.

 

KLIKNIJ
Geodeta Koszalin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *