Już w weekend 44 edycja Rajdu Monte Karlino [FILMY]

W tym roku rajdowy sezon na północy Polski rozpocznie się w weekend 17-18 marca. To wtedy w Karlinie, Białogardzie i Koszalinie rozegrany zostanie najstarszy rajd w tym regionie – 44 edycja Rajdu Monte Karlino.

Popularna impreza rozgrywana od 1971 roku już 10 rok z rzędu będzie rundą ogólnopolskiego cyklu, a po raz czwarty inauguracją Rajdowych Mistrzostw Polski Zachodniej. Wcześniej nieprzerwanie stanowił rundę najpopularniejszego w kraju cyklu dla amatorów – Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Popularność rajdu gwałtownie wzrosła od edycji w 2009 roku, gdy nowy dyrektor rajdu opracował całkowicie nową trasę, w tym długie odcinki specjalne na lotnisku w Zegrzu Pomorskim, a do tego miejskie oesy uliczne w centrum Koszalina, Białogardu i Karlina. Takie połączenie okazało się strzałem w dziesiątkę. Kierowcy mieli okazję wykazać się na trudnych oesach wokół lotniska, a kibice mogli dopingować rajdowców, bez potrzeby wyjeżdżania za miasto. Rajd od wielu lat może liczyć na wsparcie lokalnych samorządów. Nasi patroni honorowi: Burmistrz Karlina Waldemar Miśko, Prezydent Koszalina, Centrum Pomorza Piotr Jedliński, Burmistrz Białogardu Krzysztof Bagiński, Starosta Koszaliński Marian Hermanowicz oraz Starosta Białogardzki Tomasz Hynda to osoby, które udzielają nam nieocenionego wsparcia, dzięki któremu rajd zyskał tak dużą rangę i popularność.

 

Wielu znanych dziś z rajdowych tras kierowców stawiało tu swoje pierwsze kroki. Z trasami tego rajdu zmierzyli się także doświadczeni kierowcy jak choćby startujący w Mistrzostwach Świata WRC Jakub „Colin” Brzeziński, Łukasz Pieniążek oraz znani z czołówki krajowych mistrzostw Paweł „Szołek” Stefanicki, czy Michał Ratajczyk. Z roku na rok organizator, Automobilklub Koszaliński, wprowadzał do rajdu innowacje, zmieniał trasę, by za każdym razem stanowiła nowe wyzwanie. Już w drugim roku „nowej ery” rajdu postanowiono zorganizować widowiskowy superoes na zamkniętych ulicach centrum Koszalina.

Próba między tutejszym ratuszem a muzeum zawierająca objazd specyficznego skrzyżowania z wieloma wysepkami okazała się niezwykle wymagająca i kilka załóg przekonało się o twardości tutejszych krawężników. W kolejnych latach także odcinek w Białogardzie przeniesiono na tutejszą starówkę, której ulice wyłożone są niesamowicie śliską kostką kamienną. W Karlinie odcinki odbywały się w różnych miejscach, a od czasu oddania do użytku nowoczesnej „Homanit Areny” właśnie wokół tego obiektu i przylegających ulic rozgrywany jest prolog rajdu. Warto też wspomnieć o oesach wytyczanych na lotnisku w Zegrzu Pomorskim. Wbrew pozorom, mają one niewiele wspólnego z szerokim pasem startowym. Istnieje tu mnóstwo asfaltowych i betonowych dróg technicznych, wąskich, krętych, częściowo prowadzących po okolicznych lasach. To właśnie na nich rozstrzygają się przeważnie losy rajdu. W ostatnich latach ich całkowita długość oscyluje w granicach 40 km stawiając poważne wyzwanie dla załogi oraz jej sprzętu. To wszystko przez różnorodną charakterystykę dróg wokół lotniska. Mamy tu partie po czystym i równym betonie w otwartym terenie, które po chwili przechodzą w wąski asfalt przez las, by następnie wjechać między hangary. Ten rajd może nauczyć więcej niż kilka innych razem wziętych i to zarówno kierowcę jak i pilota.

Rok temu właśnie na Monte Karlino odnotowano rekordową frekwencję cyklu RMPZ – na dwa tygodnie przed końcem terminu zgłoszeń trzeba było zamknąć listę, gdyż widniało już na niej ponad 100 załóg. To także rajd z najdłuższą liczbą kilometrów oesowych w tym cyklu. Również w tym roku rozpocznie się od dwóch miejskich prologów – pierwszy po zamkniętych ulicach Karlina, a drugi po zmroku w historycznym centrum Białogardu, po piekielnie śliskiej kostce kamiennej. Drugi dzień to już konkretne ściganie: trzy oesy po niemal 5 km każdy, wiodące bocznymi drogami wokół lotniska w Zegrzu Pomorskim, przejeżdżane trzykrotnie. Pomiędzy pętlami park serwisowy na lotnisku, a po ostatniej przejazd do Koszalina na finałowy Superoes. Znana i uwielbiana przez kibiców próba w samym centrum miasta w tym roku przeszła rewolucję, dzięki której na nowej trasie zobaczymy po dwie rajdówki naraz, mijające się na głównym skrzyżowaniu Koszalina! To rozwiązanie unikatowe w skali kraju. Zapowiada się show, jakiego jeszcze nie było! Obserwujcie fanpage rajdu (www.facebook.com/rajdmontekarlino) oraz oficjalną stronę (www.montekarlino.pl) – tam na bieżąco odkrywane będą tajemnice tegorocznej edycji rajdu. W imieniu organizatora – Automobilklubu Koszalińskiego – zapraszamy na trasy między Karlinem, Białogardem i Centrum Pomorza czyli Koszalinem!

 

 

 

Geodeta Koszalin
KLIKNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *