„Programowanie superzabawą”- poznajcie innowację pedagogiczną

W roku szkolnym 2019/2020, w I semestrze w Szkole Podstawowej w Dargini była realizowana innowacja pedagogiczna „Programowanie super zabawa”. 

Innowacją zostały objęte dzieci z klas I-III.Realizacja innowacji odbyła się w ramach zajęć komputerowych i była prowadzona w każdej klasie zgodnie z własnym programem innowacyjnym i potrzebami dzieci. Wprowadzenie innowacji wiązało się również z przystąpieniem do ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować”. Celem programu było wprowadzanie uczniów w świat programowania, oswajanie z nowoczesną technologią poprzez doświadczenia i zabawę. Dzieci uczyły się prawidłowo tworzyć kody, uruchamiały logiczne myślenie, kreatywność, doświadczały, poszukiwały, odważnie wypowiadały swoje zdanie na forum klasy, analizowały, wyciągały wnioski, uczyły się od siebie nawzajem.Aktywności wykonywane w działaniach uczyły współpracy w grupie, wytrwałości, budowania wspólnego pola uwagi, twórczych i kreatywnych sposobów spędzania wolnego czasu a także innowacyjnego podejścia do realizacji treści z podstawy programowej.
Uczniowie realizujący zajęcia w programie projektują trasy przejścia, drogi dojścia do celu, układają różne przedmioty wg instrukcji obrazkowych i literowo-cyfrowych ,rozwiązują Sudoku związane z realizowanym tematem np. „Jesień na talerzu”. Realizacji treści programu sprzyja również utrwaleniu kierunków góra dół, w lewo, w prawo np. „Moja miejscowość, mój dom”. Dzieci również poznały i nauczyły się zależności zjawisk przyrodniczych: skąd się bierze chmura i deszcz kodując zjawisko w odpowiedniej kolejności na macie do kodowania. Poznały etapy krążenia wody w przyrodzie. Nie obce są im również pojęcia zamarzanie, skraplanie, parowanie. Dzieci uczyły się planowania, dokładności wykonywania podejmowanych zadań.Największym odkryciem i zarazem wspaniałym budulcem są jednorazowe kolorowe kubeczki w 10 kolorach. Dzięki kubeczkom powstają coraz to nowe i wyższe piramidy, dłonie i palce ćwiczą sprawność oraz ćwiczona jest cierpliwość i wytrwałość.
Kubeczki są doskonałym przyborem wykorzystywanym do budowania piramid wg wzoru oraz do budowania zgodnie z podanym kodem obrazkowym np. „Jesień w sadzie, ogrodzie i parku”. W końcu karty pracy, na których na specjalnej kratownicy zamalowujemy wskazane pola i nagle pojawia się obrazek zgodny z tematem jednostki lekcyjnej. Na macie do kodowania układają również kubeczki. Dzieci ćwiczyły pamięć wskazując położenie zapamiętanych obrazków przy okazji realizacji tematu „Nasze wakacyjne wspomnienia”. Zajęcia umożliwiły dzieciom rozpoznawanie własnych uzdolnień i zainteresowań oraz stanowienie alternatywnej możliwości spędzenia czasu wolnego. Dzięki programowaniu dzieci nauczyły się rozumieć otaczający je świat i zachodzące w nim zmiany.
Z przeprowadzonej ewaluacji wynika, że zajęcia z programowania z wykorzystaniem maty do kodowania, kart obrazkowych, liczbowych, literowych, monitora multimedialnego, komputerów – mata do kodowania online – bardzo podobają się uczniom. Są to zajęcia twórcze, uczniowie chętnie pracują, nie nudzą się, wspierają się wzajemnie, nawiązują dobre relacje.W związku z powyższym innowacja będzie kontynuowana w II semestrze.
Fot. UM Bobolice

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *